Hukum dan Amalan Islam Yang Kita Salah Amalkan

Bismillah


Sebenarnye, sedar ataw tak, banyak bende soal Islam yang kita tak faham, dan kita pandai2 buat hukum sendiri..
Mula2 skali, aq nak mintak maaf, ape2 penjelasan yg aq tunjuk nnt, aq tak sertakan nas2 yang sahih, tapi cume bgtaw kat mane aq dapat tahu bnde tu.. Harap Maaf sangat2, segala kesulitan, amat menyelulitkan..

Ape yang ada dalam budaya kita, bile ade orang MENINGGAL..(arwah baik orangnye), mesti keluarga tu akan membuat kenduri jenazah.. Tahlil..
Sebenarnye ade kesilapan dkt sini..

Sebenarnye, jika berlaku kematian, yang DIWAJIBKAN untuk membuat kenduri (memberi makan) adelah JIRAN kepada keluarga jenazah tersebut...

[Ini ape yang aq dengar semasa ceramah di Radio Malaysia Pahang oleh seorang ustaz terkenal(sori, tak ingat nama)]

Yang kedua, orang2 yag kononnye "alim", akan cakap:
Jangan beli kereta, ade unsur riba'. Jangan beli rumah, ade unsur riba'. Jangan beli itu, jangan beli ini, ade unsur riba'. Riba' yang dimaksudkan adelah, sebagai contoh:
Membeli rumah, harga asal RM50 000, tapi jika bayar ansuran akan jadi RM55 000. Akan ade tambahan RM5 000, dan ini, ape yang diorang anggap Riba', dan haram..

Baiklah rakan2, orang yang kononnye "alim" ni sebenarnye jahil..
Tak belajar tentang hukum jual beli Islam sehingga khatam..

RM5 000 tu sebenarnye Halal, dan sah. BUKAN RIBA'.
Kenapa?
Islam mengharuskan penambahan bayaran, jika berkaitan dengan MASA YANG PANJANG, kerane MASA juga adelah sesuatu yg perlu dibeli, dan dibayar.
Kalu bayar beransur2, akan mengambil masa yang panjang, jadi orang menjual diharuskan cas sedikit pembayaran kepada orang yang membeli, sebagai bayaran kepada masa yang diambil untuk dibayar..

[aq rujuk dari rancangan Tanyalah Ustaz Tv9]

Seterusnye, kita biase dengar, apabila pada sujud terakhir, berdoalah, kerana mungkin dimakbulkan Allah swt..
Tapi, ianya tidak digalakkan, seelok-eloknya tak dilakukan  ketika SOLAT BERJEMAAH.
Kenapa?

Solat seorang makmum dikira BATAL jika ditinggalkan imam dalam 3 pergerakan Fi'li(perbuatan)..Kalu kita sujud bukan main lama, tentu la solat kita terbatal.
"Tapi, sujud akhir, lepastu mane ade rukun Fi'li"..(orang bertanya)..

Jika tiada rukun Fi'li, ianya akan di ukur mengikut masa yang diambil untuk menyempurnakan rukun Fi'li tersebut..
Mari tengok, rukuk(satu) iqtidal serta tomak ninah(dua), sujud(tiga).. tiqa rukun Fi'li, biasanya berapa lama diambil? ade sampai satu minit ke? Tak sampai pon.. Kalu kita sujud lagi, dan imam dah pon seminit duduk tahyat akhir, rase2nye batal tak solat kite??(lu pikir la sendiri..).
Jadi Rase2nye, seelok-eloknye, kita tak buatlah begitu, banyak lagi waktu lain doa dimakbulkan, mcm lepas solat, ataw antara Azan dan Iqamah.. Bukan ketika sujud terakhir je..

[rujuk dari rancangan Tanyelah Ustaz tv9 jugak]

harap boleh difahami semua..
Kalu ade ape2 kesilapan pade ape2 yang aq nyatakan, cepat2, bagitaw aq kat Fbook aq..(maklumlah, aq ni pon manusia lemah dan didorong dgn hawa nafsu)

InsyaAllah, kalu ade ape2 lagi ilmu, boleh lagi kite kongsi bersame..