Guru = Apa?

بسم الله الرحمن الرحيم

Hidup aq dgn perkataan "Cikgu".. agak sinonim..
"Esok dah besar, senang2 jadi cikgu je, bang.. Hidup ngan budak2"-Pesan mak aq..
Yeah, aq suka budak2..Tapi aq teringat mase kat asrama dulu(flashback)..
Aq ajar budak2 junior melontar jamrah, sebut "bismillahi rajimusyaitan".. Dan...
Diorang gi lontar batu kat kawan2 diorang, smbil sebut "bismillahirajumusyaitaan"... err.. Mcm takde bakat je aq ni..
gambar 5Ceria bersama Pn. Flora..
Pape pon, tak dilupakan, mak aq adelah cikgu ngaji, member kamcing aq(Zhafran) cikgu sementara, dan bapak aq kerje kat skolah(sabit ke?)


mak aq-guru ngaji..
Dan, aq msh ingat cikgu2 aq...
(Tadika)Cg Suhaili+Cg Noor (Djh1)Cg Norziha (Djh2)Cg Halimah (Djh3)Cg Fazliah (Djh4)Cg Hasnita (Djh5)Cg 'Isnuwati+Cg Fazilah (Djh6)Cg Fazliah..
(Tg.1&2)Cg Marziah Hasyim (Tg.3)Cg Wong Woon Har (Tg.4)Cg Zarina (Tg.5)Pn Flora Greese


Dan beberapa cg, spt Cg Abd Rahman, Mr.Teo, Ustazah Parihah, Ustazah Wan Dapinah, Cg Shireen..
dan cikgu2 yg aq ingat giler2 nama samaran diorang. Masked Rider, Bogon+Batistah, Penguin, Batman, Orang Tua, Ikan Bilis, Kerengga.. (Jahat giler siot).. tapi, aq sayang cikgu2 tu semue, walaupun aq budak yg selalu ponteng kelas dan tak siap kerja..
"Dont break my heart"-Pn Flora
Tak lupa lecturer2... Tapi raseney belum tiba untuk mention mereka.. Mereka masih dekat dihati dan dimata..


Oke, opening yang panjang..
Hari guru, mesti semua orang nak post pasal "Guru"..
Aq pon dok pikir, ape yg aq nk post(walaupun aq taktaw sape yg nak bace)...


Persoalannye, ADEKAH guru itu PENGAJAR semata2??


Hm.. 
"Guru mewakili 1000 buku" 
"Guru laksana lilin, membakar diri demi menerangi kegelapan"..
Ya, aq konpius, siapa guru ni?
Lilin? tapi sekarang dah moden, dah ade lampu jimat tenaga...
Buku? tapi sekarang dah ade internet, hanya dihujung jari...


Dan, bagi aq...
Guru ni tak boleh diumpamakan apa2 selain "cikgu" (ade rase nak lempang tak?)
Haha..
Diorang sanggup kongsi masa keluarga diorang dgn pelajar2..


Walaupun tiada bayaran lebih, sanggup buat kelas tambahan memanjang, supaya pelajar2 faham..
Sanggup pendekkan cuti raya(kadang2 tak cuti) supaya dapat buat kelas tambahan..
walaupun dia tahu, tak semua pelajarnye akan datang..(ehem..tiba2 rasa macam tertikam dgn kata2 sndiri)
Tiap2 malam fikir, perah otak, teknik pembelajaran untuk esok, bagi pelajar2 suka..
Mendalami masalah pelajar...
...
Demi pelajarnye "berjaya"...
Bukan untuk diri dia...




seorang guru tua..(erk, ape aq ngarut nihh??)
Zhafran(unggu), mmber aq yg da mnjadi Cg sementara..
Tapi, satu kelebihan cikgu yg tak boleh disangkal adelah,:Gaji~
Walau apa krisis ekonomi pon, gaji cikgu tak akan kurang..haha


Papepon, TERIMA KASIH kpd cg2 krane mengajar saye sampai sekarang, dan sanggup tahan perangai saye..bhaha..


Cikgu, aka Guru, insan mulia...
Dan Hari Guru, hari yg seronok..
Tak belajar, dan tengok persembahan untuk cikgu2...
Dan aktiviti2 bersama cikgu...haha!!


SELAMAT HARI GURU MALAYSIA...


(ni antare post aq paling mengarut.... mintak maaf yek..)