Nun Gantian


بسم الله الرحمن الرحيم

Sedar atau tak, hukum tajwid ni sangat2 "rare"... Pernah tahu?
Mungkin ni satu ilmu baru yg dapat kita kongsi, tapi jika korang2 dah tahu, ape salahnye dalamkan lagi ilmu...


Alhamdulillah,Aq bertuah sebab mmg mak aq dah ajar dari kecik(mak aq guru ngaji), tapi setelah aq dok perhati, ramai giler2 yg tak tahu pasal hukum tajwid nih.. Dan timbul persoalan dalam otak aq;
"Macam mane diorang khatam alQuran, kalu bacaan diorang "pakai hentam"(tak tahu tntng hukum ni)?"


Jadi, aq terpanggil(cewahh!!) untuk berkongsi pasal hukum tajwid yg "rare" ni..




Tanwin(baris dua sama ada atas, bawah ataw depan) bertemu dengan hamzah wasal (ٱ), tanwin perlu ditukar menjadi baris biasa, dan perlu wujudkan "Nun"(ن) dibaris bawah diantara tanwin dan hamzah wasal tu....


Sebagai contoh, perhatikan yang berwarna merah tu;
 Ayat Pertama: Surah Al-Ikhlas
Jika ayat (1) tak diwakafkan,(maknenye disambungkan), bunyinya akan menjadi:
"KulhuAllahu Ahadu nillahussamad"
Begitulah juga ayat2 seterusnya...

Ni adelah beberapa contoh lain;



Sedar ataw tak, ayat2 yang melibatkan kehadiran "nun" ni sangat banyak dalam AlQuran, dan AlQuran "Resm Uthmani" tidak dinyatakan semasa perlu diletakkan "nun" ni.
(AlQuranul Majid ade menyatakannye)..


Jadik, ni adelah senarai tempat2 yg diperlukan letak "nun" ni.. Senarai Juzuk, Mukasurat, dan Ayat...
TERIMAKASIH kepada mak aq yg sudi share rujukan ni... 
SANGAT2 PENTING UNTUK TAHU..Kalu tak? cmne nak ngaji ngan betul kan?




Pape pon, ni adelah ilmu, aq harap dapat share2 dgn siapa2 yang belum tahu.. InsyaAllah, lepasni boleh la baca AlQuran dgn betul, InsyaAllah...


Kongsi2 kita bersama...'
Wasalamualaika..