SEMAK Diri Korang. Ade tak Penyakit ni?


بسم الله الرحمن الرحيم




"Penyakit Hati"...
Ade banyak. Sebenarnye memang jelas2 kite tahu, tapi sebab kite dikaburkan hati kite sendiri.
Kalu kite jadi org yg perhatikan diri kite ni, kompe akan rase "teruk betul kite ni".
Tapi kite taknak try.

Salah satunye, "rase menyampah"...
Kadang2 ade mase kite akan ade "eh, lantak ka lah, malas aq layan"
Ataw, "erhh..menyampah betol dgn perangai die ni.."
Mungkin, "Ihhh, menyirap aq tengok perangai die ni. Rase nak lempang2 muke"
Paling kurang pun, "Die ni mmg mengada, malas aq care"

Perasan tak, rase ni macam "racun" untuk hati kite.
Sekali kite benci orang, macam2 dose akan kite buat.
Mule2 benci, lepastu cerita, (konon mengadu kat orang) yg si Polan ni perangainye "annoying".
Oke, kat situ dah dapat dosa "mengumpat", dan kalu orang tu dengar cakap kite, percaya pulaktu. Pade mase yg sama menyampah jugak dgn si Polan ni, dah dapat pulak kite dosa "memutuskan silaturrahim".
Pulak tu, bile tgh2 bercerita, ditambah-tambah lagi yg bukan2, konon "penambah perisa", dah kire "fitnah" ngan "menipu"..

Banyakkan dose?
Tu kalu satu sesi..
Kalu di buat berterusan, berhari-hari..
Banyak betul dose kite kat sipolan tu.
Pulaknye, kalu mengumpat, semue pahala amalan kite umpama diberikan kepada si Polan tu.
Dah rugi pahala kite banyak2 tu..

Akhirnye, si Polan tu dipulaukan.. Kononnye kite "berjaya" la biar orang "sedar" perangai si Polan ni..
Tapi sedar tak?? Kite sedang "menganiaya" orang..
Satu lagi dose bertambah..

Ape gunenye nak bagitaw semue orang keburukan si Polan ni?? Bukannye dapat pahala.
Kalu kite betul2 manusia yang baik, kan lagi elok kalu kite jumpa dia, dan bagitahu salah die secara elok2?
Bukannye mengaibkan.

Last2, kite jugak yg rugi..
Dose bertambah..

Kan Islam suruh kite bersaudara. Bukannye bermusuh, ataw makan dalam.. Kalu ade rase marah ataw benci kat siapa2, elok hapuskan rase tu.
Sama ada dengan memafkan, berjumpe dengan orang tu, ataw mintak orang tengah sattle kan..

Sebelum bermulanya kitaran dosa ni, elok kita bersangka baik..
Mungkin perangai si Polan yang konon "annoying" di mata kita, sbb die tak tahu. Bagitaw lah die..
Kan lagi elok bersangka baik, dari bersangka buruk yang membawa kepada fitnah??
Ingat pesan Imam ghazali;
Ketika kita berjumpa dengan orang alim,  anggaplah beliau lebih mulia dari kita kerana banyak ilmu-ilmu yang tidak kita ketahui tetapi beliau mengetahuinya. 
Kalau kita melihat orang yang jahil, anggaplah dia lebih mulia dari kita , kerana dia berbuat sesuatu kesalahan atau dosa kerana kejahilannya sedang kita berbuat dosa dalam keadaan kita mengetahuinya.  
Kalau kita berjumpa dengan orang jahat, jangan lah anggap kita mulia atau lebih baik daripadanya, tetapi katakanlah bahawa orang jahat itu mungkin di masa tuanya ia bertaubat, memohon ampun dari perbuatannya.  Sedangkan kita sendiri belum tahu lagi bagaimana kita akhirnya.  
Apabila berjumpa dengan orang kafir, katakanlah dalam hati, bahawa sikafir itu belum tentu kafir selamanya, mungkin di suatu hari datang keinsafan padanya, dia memeluk Islam dan semua dosanya di dalam kekafiran dulu diampuni Tuhan, sedangkan kita ini sejak lahir sudah ISlam, tetapi dosa terus dikerjakan juga dan balasan pahala belum tentu lagi.

Sentiasalah anggap orang lain lebih mulia, dan ingat; Allah swt mampu mengubah apa2 pun. mungkin harini semua orang suka berkawan dengan kita, tapi esok lusa, siapa tahu kecuali Allah...

Kalu ade salah silap, aq mintak maaf..
Wasalam..