Takyah nak Lebih sangat lah


بسم الله الرحمن الرحيم




KETAWA
bende yg memang seronok bile kite buat..
Memang cm "release" la smue beban..
TAPI korang sedar tak, kalu ketawa TERLAMPAU melampau-lampau tu, boleh buatkan orang sakit hati??

Islam tak pernah larang penganutnye menjauhi kegembiraan..
Tapi, kita renungkan balik, dari segi positif, kalu dah ketawa yang sampai tahap "mengilai2" ataw "menyalak2", memang akan ade yang akan "berang".
Bukannye ape, jage la jgak hati org lain, jangan tau kite punye gembire je..

Okeh, balik ke sudut Islamik (pakai kopiah)

Allah berfirman bermaksud: "Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka usahakan." (Surah at-Taubah, ayat 82)

Okeh, ayat ni ade penjelasannye. Jangan pakai ambik taw ayat jek, (Kalam Allah swt ade makna yg mendalam..)
Ayat ni ditujukan kpd kaum munafik yg suka ketawa berlebihan..
MUNGKIN ke bile ketawa lebih2, galak2 sangat, kite menyerupai cm orang Munafik?
Wallahualam lah..

Rasulullah saw pun ade pesan,
 "Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati."  (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)


BUKAN bermakna kita tak boleh ketawa, tapi sekadar "ala kadar" cukop la.. Jangan dibuat-buat, di teran teran sangat, tak elok untuk hati kite, lagipun menyerupai orang2 Munafik..
Boleh jatuh bawah adab "menghormati tetangga" kalu ketawa sampai mengganggu jiran, yang hukumnye Haram..


Lagipon, burok la, kalu orang tengok kite ketawa meneran-neran, tak malu ke?


Sekadar berkongsi pandangan, muhasabah diri dan peringatan.. juga untuk diri aku sendiri..
Moge2 kite saling berpesan2..
MINTAK maaf jika ade tersalah silap, ataw menyentuh hati sesiapa..
wasalam..