Moti-Basi Diri

بسم الله الرحمن الرحيم



Cuti dah habis.. Homework?? satu pon aq tak stert lagi. Mesti pelik kan?
Mesti ade yang akn terlintas "eihh, malasnye natang ni"...Takpon "Asyik harapkan org lain punye jawapan aje, sendiri malas nak buat"

Tulah ape yg aq ckp kat diri aq tiap2 hari.
Aq tataw la ape nak jd kat aq.
Aq betol-betol (sejuta kali) tak suka undang2. Sepanjang sejarah hidup aq, aq ta pnh suke undang2, etika, disiplin, proper attire, whatsoever lagi la.
Aq tak faham kenape hidup aq sekarang, aq ter-ambil undang2.
Aq tak suke buat kerje2 nye. Rase cm tgh bodohkan diri je kalu buat bnde2 alah ni.
Aq tak penah mimpi pon nak jadi peguam.
Jap, aq tak penah ade cita2 pon.

Kadg2 terpikir, nape hidup aq tak berakhir sbg budak2 punah yg lain? Ataupun mati pade usia muda. Atau jadi orang kaya, hidup goyang kaki. Mungkin jgak jadi wira penyelamat negara, yg mati mmperjuangkan kebenaran...

Tapi, cume jadi aq. Takde peminat, tak bijak, takde ramai kwn sgt,tak feymes...

Aq bukan org baik2 (dari sejarah silam aq)..
Tapi apasal selalu Allah tunjuk aq jalan "perubahan"..

Lepas fikir bnde ni sepanjang cuti mid-sem ni. Aq dapat la beberapa hint.
Allah swt tuliskan jalan kehidupan yang cantik untuk setiap manusia.
Mungkin aq tersilap mase ambik kos, tapi Allah swt tak penah silap menentukan takdir untuk hambaNya.
Mungkin dapat markah tinggi dlm periksa, bukan satu matlamat untuk aq. Tapi bende tu boleh buat mak ngan ayah aq bahagia sikit.

Allah tengah bebicara dengan aq soal "kesabaran", dan "ketentuan"..
Ape2 yang jadi pon, jangan salahkan takdir, dan jangan persoalkan jalan yg Allah swt tunjukkan pade kita. Dia tengah merancang yang terbaik untuk kita, subhanallah.

Kepada siapa2 yang penah rase cm aq, rileks laa.. Allah swt sentiasa bersama kita.
Mungkin jalan sekarang tak cantik, tapi mungkin pengakhirannye sgt indah? Wallahualam..

P/S:
1) Kalu korang rase korang pernah buat dosa sebesar mane pon, jangan pernah takut bertaubat. Allah Maha Pengampun.
2) Siapa da siap tutor, bagi aq pinjam. Aq betol2 takde semangat mmbuatnya.. haha