Ber-korban, atau Be-korban?


Hari Raye Korban datang!!
Tengok lembu2 yang ditambat pada tiang buaian kat taman permainan. Alololo~ comeynye lembuu..

Cakap je sal pengorbanan, masing2 pakar nak citer pengorbanan diri, kononnye.

"Dulu aq penah korban itu, aq korban ini. Akulah orang yg suke bekorban untuk kebahagiaan orang lain. Bia aq menderita asalkan orang lain bahagia."
Blah la kau. Tu bukan bekorban tu, tu bajet terkorban.

Tadi kat masjid mase khutbah masing2 muke boring. Budak kecik kat blakang aq g sondol2 aq. Mamat yg duk sbelah aq g main sentuh2 gamba kat sejaadah.
Aq usha masing2 jemaah keliling aq. Aq ingat, time tu time khatib ulang2 sebut part "Rekod dunia, Melayu adelah kaum yg paling bayak bercerai. Hobi orang Melayu adelah bercerai. Setiap hari dikira 7 org becerai"..
Aq maseh ta dapat fikir, ape kene mengenanya dengan raya korban.

Oke, aq angguk aje. Memang betol, pon.
Memang budaya orang melayu dari turun temurun kuat menyindir. Tak gitu?
Masing2 jemaah tu kire cm dah terkorban la dengar khutbah tu. Sian betol masing2.haha

Part yg paling bermakne, bile da on the way balik, naik kereta tu, dengar radio. Ade ceramah
"Takde short cut nak masuk syurga. Kalu menderma berjuta2 ringgit pon, belom tentu masuk syurga kalu taknak sembahyang"

Hari ni hari mmperingati pengorbanan Nabi Ibrahim a.s., Siti Hajar, dan Nabi Ismail a.s..
Macam mana pengorbanan suami kepada anak dan isteri, pengorbanan isteri kepada suami dan anak, dan pengorbanan anak kepada ibu dan ayah. Kerana Allah swt.
Betapa pentingnye pengorbanan dalam keluarga tu.

Pade hari ni, Nabi SAW jemput SEMUA orang ke masjid mendengar khutbah, sehinggakan perempuan2 yg datang haid, wiladah dan nifas duduk diluar masjid untuk dengar. Tapi, tak rmai pompuan yg pegi,kn?

Haha. Selamat Hari Raya,
Allahuakhbar, Allahuakhbar, Allahuakhbar walillah ilham.