..Dan Bila Hati Dah Menyampah


"Menyampah". Normel la kan kalu aq ade rase cmtu. Aq bukan maksum.
Ade banyak bende yg buat aq rase menyampah ni.

Mule2, orang yg na sangat hapuskan sistem AUKU. Alah, akta universiti yg tak bagi budak2 U ni terlibat ngan politik.
Normel la, undang2 manusia, mane ade yang sempurna. Tapi yg duk beria sangat nak berpolitik tu apekehal sangat? Nanti hang kelua U hang politik la sampai mampuih pon.
Ape yg aq rase, bile akta tu da dilupuskan nanti, masing2 yg fanatik sangat nak berpolitik akan sebok la berkempen nak bagitau parti die tulah yg "sempurna". Lepastu nanti begadoh pulak ngan budak2 parti lawan.
Berpuak-puak pulak budak2 universiti ni. Nak pegi universiti nak belajar ke nak berkempen?
Memang la orang2 cakap
 "kitorang tak ade kebebasan nak bersuara".
Tulah, manusia. Balik2 cakap pasal "hak". 
Setakat hak nak berpolitik. Alahaiii.. Duniawi je.
 Kalu ditarik hak nak makan ke, nak solat ke, nak beribadah ke, releven jugak,kn?
Tak besyukur betul dengan ape yang ade.

Lepastu, orang Endon.
Aq taktau ape yg diorang benci sangat ngan Malaysia ni. Tak boleh terime kenyataan ke yg kite ni jauh lagi maju dari diorang? Balik2, cakap Malaysia "kampungan". 
Kesian tol. Padahal diorang yg "berkampung" kat Malaysia ni.
Paling aq menyampah, diorang ni datang sini, tak reti nak hormat bahasa kita.
 Kita pulak yang kene cakap "sleng" diorang. Kalu orang Malaysia boleh cakap "sleng" endon tu, apasal diorang tanak belajar ikot gaya cakap kita? Kamon, ek. Malaysia Language ni Lingua Fransca kayh.  Sombong betol.

Orang Malaysia yg tak habis2 cakap pasal "hak".
"Kita ade hak ni!! Kita perlukan hak itu!!"
Eh, gi mampos la ka. Kalu sekarang ka dah ade rumah mewah, anak2 ka dah boleh belajar, ka boleh tido lena setiap malam, ka jangan "mengemis" hak boleh tak?
Hak tu, bende yang kite perlu, bukan yang kite mahu.
Manusia ni memang nafsu tak penah puas. Lagi2 manusia nafsu binatang ni. Bersyukur sudah la, negara kita tak macam Somalia tu.
Orang2 yahudi tu memang tunggu je mase kite yg Negara Islam Maju ni berpecah belah pasal isu "hak" ni. Baru diorang boleh gulingkan kite macam yang lain2. Sedo la sikit weih.

Lagi2 yang nak hak seksualiti. Ape ke bodoh?
Allah swt dah jadikan kau laki, kau jadi je la laki. Yang kau sebok nak jadi bapok tu apesal?
Konon "saye berjiwa perempuan, terperangkap dalam tubuh lelaki".
Tu setan yg terperangkap dalam tubuh ka. bodoh.
Habistu, orang yg membunuh tu boleh la cakap ke 
"saya berjiwa binatang, terperangkap dalam tubuh manusia"?
Allah dah jadikan kau lelaki, perempuan, gemok, kurus, hudoh. Bersyukur la Dia tak jadikan kau buta, cacat.
Kalu rase gemok, pegi la exercise, bia kurus. Ade jerawat, pakai la pencuci muke. Kalu bodoh, belajar la sampai pandai.
Usaha lah woi, jangan harap rezeki jatuh dari langit. Memang mustahil.

Bhaha. aq memang suke memberontak.
Berpegang pada agama, berpaut pada adat. Jangan gadai negara sendiri untuk diri sendiri.
Majulah sukan untuk negara.