Panduan Menjadi Anak Pintar

Ibu bapa, mak ayah, ummi abi - Redha Allah swt terletak pada redha mereka.
Sebagai anak yg soleh (perasan soleh la ni) perasaan diorang mesti kite jaga baik2. Walupon kadang-kadang ade salah faham, tapi kite kene elakkan melukakan hati diorang se-minima mungkin.
Dengan berasa perasan hensemnye, aq na kasitau yg ade care2 yg boleh elakkan diorang terguris hati, dan jaga hati diorang.

• Mak ayah kadang2 rase sedih bile dapat tau anak dia corot, tak cemerlang atau tak pandai. Jadi, walaupun tak cemerlang, kite kene tunjukkan yg keputusan kita tu bagus. Contoh:
"Mak, periksa akhir tahun haritu susah giler. Dah la jawab teruk giler. Ingatkan dapat semue B, tapi nasib baik ade 3A."
Suara hati mak akan berubah dari "teruknye akan aku" kepada "nasib baik anak aku tak dapat teruk".

• Kadang2 kita malas na buat kerja mak bagi. Senang je. Jangan cakap "Taknak" direct. Nanti terus tersentuh hati diorang Tapi cakap je "Ya" walaupun tak akan buat. Contoh:
Mak: Sapit, pergi cuci pinggan
Sapit: Ya mak. Kejap ek~ (terus masuk bilik, tido)
Memang la Sapit tu tak buat kerja Mak suruh sebab penat sangat. Tapi bile mak die dapat tau yg die tido, mak akan mula membebel "hai budak ni. Suroh basuh pinggan, pegi tido pulak!"(dan bersambung..)
Percaye la satu bende. Bile mak membebel, semua marah die akan keluar. Dia takkan simpan dalam hati. Sattle!

• Bila mak marah sebab kita buat salah, jangan lawan balik, atau start merungut. Tapi mengaku, dan buat loya burok. Contoh:
Mak: Kenape gi pecahkan pinggan ni?!! Ya Allah! Tengok ni!! Habis dapur!!
Sapit: Dalam drama kalu terkejut jatuh pinggan. Saje je nak tiru stail tv. Pengaruh TV ni. Ape la nak jadi budak2 zaman sekarang~Mak, sori mak.
Kadang2 time marah, mak boleh tergelak dengar jawapan tak masuk akal kite. Siriusly.

• Tukar topik bile mak cakap pasal bende kita tak suke. Dengar mcm common sgt kn? Sebenarnye nak tuka topik kene ade kemahiran. Contoh
Mak: Periksa haritu teruk. Mcm mane Sapit belajar?
Sapit: Er... (buat gaya blurr). Mak pakai shampoo baru ke? Uban mak makin kurang la.
Mungkin dengan cara ni niat mak untuk menghentam anak dia sebab rasa kecewa dia akan terbantut dan berubah jadi mcm "hai, anak aku ni..macam-macam"

• Kadang2 bile adik beradik, kita akan jadi jahat. Teruskan jadi jahat (bhahaha), tapi untuk jaga hati mak ayah, kite kena tunjuk yg kita baik. Bajet Cindarella. Contoh
Adik main bola dalam rumah dengan bising. Abang dengki, lepastu marah adik tadi. Lepastu bertikam lidah. Mak datang, marah diorang sebab bergaduh.
Mak: Kenape gadoh ni?!! Takde kerja lain ke?
Adik: Abang ni, tiba2 je marah! 
Abang: Adik ni, main bola dalam rumah. Takut nanti kena kipas, tak pon pasu, pecah nanti, mahal nak ganti. (bajet melindungi harta benda)
Mak mesti akan rasa Abang tu sedang melaksanakan tanggungjawab kan? Kerhkerhkerh..

• Dan beberapa basic yg lain. Antaranye, tanye zaman diorang muda2. Diorang suke beno bercerita pasal zaman rongga ronggi diorang dulu. Lepastu, kalu mak masak, selalu puji. Nampak biase, tapi sebenarnye mak akan suke bila anak2 dia suka makan ape yg dia masak. Bile jalan, jalan sebelah, atau dibelakang. Baru la nampak mcm kite ni caring.

Untuk mengamalkan petua keramat ni, ape yg korang perlu adelah chemistry yg kuat dengan mak ayah dulu. Kalu yg dah lame ta jumpe mak ayah, tetibe dok loya burok tu, agak melampau la kn? Dan perlu diingatkan yg semua cara2 ni tak akan sentiasa berkesan. Banyakkan berdoa, dan bertawakal semoga ianya menjadi.
Yang penting, banyakkan berlatih. Bhahahaha.

Iklan: Boboiboy episod akhir season 1 pada 25hb Disember ni!!