Akal Terdesak

Penah terfikir tak bende ape "akal" ni? Puas aq usha kamus bergamba, tadek pon "akal". Aku rase  manusia ni pekej. Badan, Nyawa, Roh, Akal, Nafsu. Cume yg kite nmpak cume badan.

Kadang-kadang bile tengok tv pasal berita jenayah ni, aq rase kebanyakan diorang tu terdesak. Akal sampai da tak berfungsi ngan elok. Cm buang anak, atau merompak. Bagi aku, nyawa budak tu penting. Lagi penting dari hukum pompuan tu. Sekarang ni ramai orang yang nak anak. Kalu lah ade alternatif disedia untuk pompuan tu selamatkan budak tadi, mesti budak tu tak mati sia-sia. Bukannye nak galakkan maksiat, cume nak selamatkan nyawa. Kalu nak halang maksiat, halang dari awal lagi. Cm ajar agama, supaya benci maksiat, atau jangan kasi anak dara keluar malam dangan jantan. Bukan dengan hukum lepas da buat maksiat. Maksiat tu keji, tapi bayi yang lahir tu bersih.

Tengok keliling sendiri je. Ramai je kawan yang jadikan kawan baik die sendiri mangsa bile terdesak. Sebab nak pakwe kawan baik die, sanggup fitnah. Tak sebut lagi pasal dendam. Sebab satu salah orang tu, macam-macam nak buat kasi balas kau-kau punye. Bile dengar citer buruk pasal orang lain plak, terus cop benci. Padahal belum tentu citer tu betul. Manusia kan suke benci-benci.
"Manusia" ni termasuk la aku.

Cmne kalu gunakan rasa benci tu jadi bende yang brilliant. Cm Adele. Sebab putus cinta, 6 Grammy Award dapat.(promo tak berbayar). Gunakan masa terdesak tu untuk buat keputusan yang boleh melegakan untuk masa yang lama. Don't think for instant escapee. There'll come more problems. (Mat Salleh habis)

Tetibe TER rindu pulak kat budak yang bagi aq makanan aq haritu. Cannot be defined.